Categorieën en menu’s instellen

Voor websitebezoekers is het belangrijk dat er een duidelijke opbouw in de website zit. Die opbouw kun je maken met behulp van categorieën en menu’s. 

Categorieën

Wat zijn categorieën? 

Categorieën zijn er om berichten die je publiceert te categoriseren. Een ander woord voor categorieën is onderwerpen: het zijn de onderwerpen waarover je schrijft. 

Denk bijvoorbeeld aan categorieën als nieuwsberichten, blogs, kijkje achter de schermen, enzovoort. Maar stel dat je altijd alleen blogs publiceert over Frankrijk als vakantieland, dan kun je die blogs juist weer specifieker categoriseren. Denk aan franse bezienswaardigheden, de franse cultuur, praktische informatie over vakanties in Frankrijk, etc.

Hoe maak ik mijn eigen categorieën?

Heb je voor jezelf op een rij over welke categorieën je berichten wilt publiceren? Dan kun je je eerste categorieën aanmaken.

Stappenplan categorieën aanmaken

  1. Ga in het dashboard naar berichten > categorieën

  2. Schrijf voor jezelf op papier op in welke categorieën je je berichten wilt gaan onderverdelen. Je kunt dit later altijd weer wijzigen. 

  3. Maak je eerste categorie aan door de blokken in te vullen.
    Let op: voor de eerste categorie kun je nog geen hoofdcategorie kiezen. Dit kun je later eventueel wel doen, bijvooorbeeld als je categorieen toevoegt als ‘tips voor onderweg’ en ‘het laatste reisadvies’. Voor deze nieuwe categorieën kun je dan als hoofdcategorie selecteren ‘Praktische informatie’.

  4. Je kunt zo alle categorieën invullen die je in gedachten hebt, eventueel met een hiërarchie van hoofd- en subcategorieën. 

  5. Hang elk nieuw bericht nu onder een van je categorieën. Hoe je een nieuw bericht maakt lees je #hier.

Tags

Wat zijn tags?

Tags kun je zien als extra labels voor je berichten. Het verschil met categorieën is dat tags kunnen overlappen binnen verschillende categorieën. Schrijf je bijvoorbeeld een nieuwsbericht en een blog waarin allebei een wijnproeverij besproken wordt? Dan kun je als tag (label) ‘Wijnproeverij’ toevoegen.
Klik je als bezoeker op de tag ‘Wijnproeverij’, dan krijg je alle berichten te zien die dat label hebben gekregen. Een handig overzicht voor gerichte zoekers dus! 

Tags toevoegen

Je voegt tags eenvoudig toe. Dat kan via het dashboard of via een nieuw bericht.


Stappenplan tags toevoegen

  1. Je kunt in het menu kiezen voor ‘tags’.

  2. Je kunt hier een hele rij nieuwe tags toevoegen. Via deze weg houd je goed overzicht over de verschillende tags die je wilt gebruiken.


  3. Klik nu links in het dashboard menu op Nieuw bericht.
    Als je een nieuw bericht hebt geschreven, zorg dan dat je instellingen open hebt staan. Die vind je rechtsboven in het scherm. Kies daarna voor de kolom ‘bericht’ en open de tags. 

Ook hier kun je nieuwe tags toevoegen.

Tags weergeven op website

Je kunt een overzicht van tags weergeven op je homepagina. Zo kunnen bezoekers direct gericht zoeken door je berichten. Dit doe je als volgt:

Stappenplan tags toevoegen op je homepagina

  1. Ga naar je homepagina en klik bovenin op Bewerken met Elementor

  2. Scroll naar beneden en klik op het plusje om een blok toe te voegen.

  3. De widget die je nodig hebt heet ‘tagwolk’. Open het menu links en klik op de witte puntjes rechtsboven in het menu:

  4. Zoek de widget van de tagwolk.

  5. Sleep de widget naar het blok op de homepagina. Onderaan komen nu de eerder ingevoerde tags te staan. 

  6. Geef de tagwolk een titel die je aan je bezoekers wilt laten zien. Bijvoorbeeld: 

  1. Wil je de tagwolk mooi centreren onderaan de pagina? Ga dan in het bewerkmenu naar het tabblad ‘Geavanceerd’ en pas het volgende aan: 

Menu’s

Wat zijn menu’s? 

Menu’s staan vaak bovenaan je homepage, soms centraal, of soms rechts of links bovenin. Een menu geeft bezoekers direct een goed overzicht van de pagina’s op je website. Met een menu kan de bezoeker bijvoorbeeld direct navigeren naar je contactpagina, boekingspagina of een pagina met informatie over je verhuurobject. 

Waar beheer ik mijn menu’s?

Om je menu’s te beheren kun je onderstaand stappenplan volgen. 

Stappenplan menu’s toevoegen en beheren

  1. Ga in het dashboard naar Weergave -> Menu’s

  2. Maak nu het hoofdmenu (main menu) naar eigen wens.

Voorbeeld: je ziet hieronder dat de pagina ‘blog’ met alle blogberichten nog niet in het menu is opgenomen. Selecteer de pagina links in het menu ‘pagina’s’ en klik op ‘aan menu toevoegen’. De blogpagina komt dan bij de oranje pijl in het rijtje te staan.
Klik op ‘menu opslaan’ om je aangepaste menu op je website te weergeven.

  1. Je hoofdmenu op de homepage is nu aangevuld met een blogpagina. Dat ziet er als volgt uit:

Footer aanpassen 

Niet alleen bovenaan de pagina, maar ook onderaan je website is het goed om een menu op te stellen. De sectie onderaan heet ook wel de footer. Daarin kun je links plaatsen naar de volgens jou belangrijke en relevante pagina’s. Maar je kunt hier bijvoorbeeld ook verwijzingen maken naar een nieuwsbrief of je socials. 


Huurkalender.nl - Uw verhuur goed geregeld

Maak het uzelf en uw klanten gemakkelijk en beheer uw beschikbaarheid eenvoudig online. Beheer uw online reserveringen, boekingen en beschikbaarheid van uw vakantiewoning, bed & breakfast, auto, camper of boot nu simpel online met het flexibele reserveringssysteem van Huurkalender.nl.

Maak nu gratis een kalender aan