Coronaproof vakantiehuis

Bij het verhuren van een vakantiehuis staat de gezondheid van de gasten en natuurlijk die van jezelf centraal. Sterker nog, gasten willen in deze corona tijd weten dat de vakantiewoning zo coronaproof mogelijk is. Denk je daar niet aan, dan bestaat er de kans dat gasten wegblijven. Hygiëne is dus extra belangrijk als je een vakantiehuis verhuurt.

‘Waar moet ik dan op letten?’, vraag je je als verhuurder misschien af. De vakantiewoning werd al goed schoongehouden, dus wat kun je nog meer doen? Het is belangrijk dat de hygiëne maatregelen in het huis worden aangepast aan de nieuwe regelgeving, maar ook de overdracht en de afhandeling vraagt om een aantal aanpassingen voor ieders veiligheid en een zorgeloos verblijf van de gasten. Daarover lees je hier meer. 

Aankomst en vertrek

Een veilige aankomst en vertrek beginnen met het houden aan de basismaatregelen: geen handen schudden en afstand houden. Schudt dus geen handen van je gasten en laat hen inchecken door één persoon per accommodatie. En als er bij een receptie ingecheckt moet worden, zorg dan voor vloermarkeringen om het houden van 1.5m afstand bij aankomst en vertrek te waarborgen. Is die afstand bewaren niet mogelijk? Kies dan voor mondkapjes.

Maar denk ook aan de hygiëne bij aankomst en vertrek. Zorg dat er desinfecterende middelen aanwezig zijn. Lucht ook alle receptie-, ontvangst- en kantoor ruimten regelmatig. Desinfecteer balies en andere oppervlakten en de toiletten meerdere malen per dag. Haal folders en tijdschriften weg. Zorg dat medewerkers vaak handen kunnen wassen en stuur daar ook op. En vergeet tot slot ook niet de sleutels van het vakantieverblijf te desinfecteren.

Coronamaatregelen in het vakantiehuis

Ook in het vakantiehuis is het belangrijk om extra aandacht te hebben voor het COVID-19-virus. We zetten een aantal tips voor je op een rijtje voor het schoonhouden van je vakantiehuis in lijn met de corona maatregelen.

Tips voor de gehele vakantiewoning

Verwijder uit de accommodatie allereerst onnodig materiaal waarop bacteriën overgedragen zouden kunnen worden. Dit kunnen folders zijn, maar ook losse beeldjes of andere attributen die verplaatst kunnen worden. Draag handschoenen die iedere keer vervangen worden bij het weghalen van de vuile spullen en reinig en desinfecteer de handen voordat de schone spullen worden aangeraakt of voordat je nieuwe handschoenen aantrekt. Reinig alle oppervlakken met reinigingsmiddel en water. Maak de natte ruimtes schoon met een speciaal reinigingsmiddel, liefst vetoplossers of chloor. Zorg ook dat de hele accommodatie voor aankomst goed is geventileerd en vraag ook de gasten dit dagelijks minimaal 15 minuten per dag te doen te doen.

Tips voor de keuken

Vraag gasten of ze het keukengerei grondig wassen bij vertrek, of doe dat zelf nog extra. Reinig voorafgaand aan de nieuwe boekingsperiode alle huishoudelijk apparaten en keukengerei. Altijd eerst schoonmaken en dan desinfecteren. Gooi voedselresten weg, zoals kruimels of peper en zout wat blijft staan van de vorige gasten

Tips voor de slaapkamers

Vraag de vakantievierders zelf de bedden af te halen op de dag van vertrek en laat ze het vuile wasgoed het liefst in een wasbare zak of anders in een plastic zak stoppen. Was het beddengoed op zo hoog mogelijke temperaturen, minimaal 60 graden Celsius. Gebruik indien mogelijk een wasdroger. Overhandig nieuw linnengoed het liefste in een plastic zak aan de nieuwe gasten. Moeten de bedden opgemaakt worden voor de nieuwe gasten, doe dit dan volgens de COVID-19 richtlijnen. Voor het schoonmaken van de slaapkamers, moeten ze eerst 15 minuten gelucht worden.

Betrek de gasten bij de preventieve maatregelen

Informeer de gasten ook over de richtlijnen en maatregelen waar je je aan houdt, zodat de gast weet dat er preventief wordt gehandeld om een eventuele corona besmetting te voorkomen. Promoot dat de gasten ook vaak handen kunnen wassen door op verschillende plaatsen bordjes te zetten met instructies. Informeer de gast daarnaast goed over het anderhalve meter afstand houden bij aankomst en vertrek. Hoe duidelijker je bent over de richtlijnen, hoe veiliger de gast zich bovendien zal voelen.

Mocht er tussentijds in de accommodatie schoongemaakt moeten worden, stel hier dan ook een protocol voor op en vraag aan de gast of zij op deze tijdstippen niet in de accommodatie willen zijn. Als een tussentijdse schoonmaak voorkomen kan worden, doe het dan liever niet. Hier minder contactmomenten, hoe beter, ook al is het indirect. Veel gasten hebben bovendien begrip voor de maatregelen en helpen daar graag bij. Schoon linnengoed, zoals handdoeken kan natuurlijk altijd een keer extra geleverd worden. Laat ook hier de gasten de vuile handdoeken in een zak bij of voor de deur zetten.

Geef de gast een veilig gevoel

Veel mensen twijfelen of ze inderdaad op vakantie moeten gaan in deze vreemde tijd. Als iemand denkt op bepaalde plekken meer risico te lopen, is de kans groot dat ze dit niet gaan doen. Maak dus al voor de boeking duidelijk dat jouw organisatie en/of jijzelf er alles aan doen om voor de gast een veilige en hygiënische omgeving te creëren, zodat ze onbezorgd van een vakantie kunnen genieten. In dat geval is de kans groter dat ze jouw vakantiehuisje boeken. 


Huurkalender.nl - Uw verhuur goed geregeld

Maak het uzelf en uw klanten gemakkelijk en beheer uw beschikbaarheid eenvoudig online. Beheer uw online reserveringen, boekingen en beschikbaarheid van uw vakantiewoning, bed & breakfast, auto, camper of boot nu simpel online met het flexibele reserveringssysteem van Huurkalender.nl.

Maak nu gratis een kalender aan