Jouw verhuurwebsite hoger in Google? Zo doe je dat met SEO!

Als je dit leest heb je als verhuurders vast al wel eens onderzoek gedaan naar zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO. SEO is de afkorting van Search Engine Optimization (engels voor zoekmachineoptimalisatie). Met onze beginnerstips kun je zelf een start gaan maken met SEO voor je verhuurwebsite. Want meer bezoekers betekent vrijwel altijd meer boekingen! 

Hoe werkt Google? 

Om zoekmachineoptimalisatie te begrijpen, is het handig om te weten hoe Google ongeveer werkt. Kort samengevat indexeert Google jouw website in hun zoekmachine door hem volledig te scannen. 

Op basis van alle informatie, pagina’s, woorden en het verkeer op je website ‘rankt’ Google jouw website in de zoekmachine. Denkt Google dat jouw website of een specifieke pagina relevant is voor iemands zoekvraag? Dan kom je hoger in de resultaten terecht.

Je kunt jouw positie in de zoekmachine deels zelf beïnvloeden door je verhuurwebsite op de juiste manier in te richten. Welke stappen je daarvoor kunt nemen leggen we je graag uit. 


SEO tips voor verhuurders 

1. Gebruik zoekwoorden 

Een van de belangrijkste aspecten van SEO is het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Zet je die niet strategisch in? Dan loop je waarschijnlijk een groot deel van je doelgroep mis. 

Een goede zoekwoordenstrategie bestaat weer uit verschillende onderdelen:

Bepaal de juiste zoekwoorden 

Doe eens een goede brainstorm voor alle zoekwoorden die in je opkomen als je aan jouw verhuurbedrijf denkt. Denk hierbij vanuit jouw klant. Welke woorden zouden zij gebruiken als ze jouw bedrijf zoeken via Google?

Bij een vakantiehuis is het bijvoorbeeld belangrijk om ook de unieke punten daarin mee te nemen, zoals ‘duurzaam’, ‘aan zee’, ‘uitzicht’ of ‘voor grote groepen’. 

Maak de zoekwoorden niet te moeilijk. Mensen gebruiken eenvoudige woorden als ze hun zoekopdracht invullen op Google.

Zet zoekwoorden op de juiste plek 

Niet alleen de juiste zoekwoorden zijn belangrijk, maar ook de juiste plek in de tekst is essentieel voor Google. 

Schrijf je een tekst met als zoekwoorden ‘duurzaam vakantiehuis’? Dan gebruik je die woorden in de titel, maar ook in de eerste zin van je inleiding. Zorg daarnaast dat ‘duurzaam vakantiehuis’ ook in de rest van de tekst voldoende (maar niet te vaak) en gelijkmatig verdeeld terugkomt. Verder kun je gebruikmaken van relevante synoniemen, zoals ‘groene vakantiewoning’.  

Gebruik je niche 

Voor kleine verhuurbedrijven is het vaak sneller haalbaar om lokaal goed gevonden te worden in plaats van landelijk. Daarom is het aan te raden om je niche te gebruiken in je zoekwoorden. Staat je vakantiewoning in groningen? Benoem dat dan regelmatig specifiek, bijvoorbeeld ‘Duurzaam vakantiehuis groningen’. 

Geef media een alt-tekst 

In de alt-tekst (alternatieve tekst) achter mediabestanden kun je beschrijven wat er op de foto te zien is. Ook dit helpt Google om jouw website en webpagina’s beter te begrijpen. Help Google daarom een handje.

2. Maak een duidelijke opbouw

Google moet uit de opbouw van je teksten kunnen aflezen waar het over gaat. Daarvoor heeft Google een bepaalde opbouw nodig. Denk daarbij aan een titel, inleiding, tussenkopjes en subkopjes.

De titel geef je in je tekst aan met een H1-kop. De eerstvolgende tussenkop krijgt een H2-kop. Wil je binnen dit thema nog iets extra toevoegen, dan kies je weer een H3. Alle normale tekst voeg je toe als ‘paragraaf’.

In de tekst die je nu leest herken je de opbouw als volgt: de titel is een H1. De tips (zoekwoorden, opbouw, etc.) staan als H2 en de sub-tips (zoekwoorden bepalen, plaatsen, niche en alt-tekst) zijn geselecteerd als H3. 

3. Maak voldoende content

Hoe meer content je maakt, hoe groter de kans dat je op zoekresultaten gevonden wordt. Zorg er daarom voor dat je regelmatig nieuwe blogs, nieuwsberichten of pagina’s publiceert op je verhuurwebsite. 

4. Schrijf een minimum aantal woorden

Ook de lengte van je berichten doet ertoe voor Google. Ga uit van minimaal 300 woorden per tekst om interessant genoeg te zijn voor Google. Daarbij is het ook belangrijk dat die woorden wel nuttig zijn voor de lezer. Google ziet het namelijk ook wanneer er op je berichten geklikt wordt en gelijk teruggegaan wordt naar de zoekresultaten. Zorg dus dat je echt een lezersvraag beantwoordt. 

5. Doe aan linkbuilding

Linkbuilding houdt in dat er voldoende binnen en naar jouw website gelinkt wordt. Zorg binnen je website voor een goede samenhang van berichten door onderling naar andere berichten te linken die ook relevant zijn binnen een thema. 

Extern kun je proberen om andere websites naar jouw verhuurwebsite te laten linken. Denk bijvoorbeeld aan een website met getipte vakantiehuisjes waarin jouw vakantiehuis (incl. link) voorkomt. Google ziet deze links als erg waardevol, omdat het aantoont dat jouw website er echt toe doet. 

6. Kies een goede URL

Je kunt voor pagina’s verschillende URL’s kiezen. Voor een blog kun je bijvoorbeeld kiezen voor ‘www.vakantiehuis.nl/blog/1234’. Maar Google kan uit deze URL weinig informatie halen. Kies daarom liever voor een opvallende URL waarin je je zoekwoorden verwerkt. Bijvoorbeeld ‘www.vakantiehuis.nl/blog/SEO-tips’.

7. Schrijf een aantrekkelijke beschrijving

Schrijf een pakkende en vooral korte beschrijving bij elk bericht. Het belangrijk om in een paar woorden de aandacht van de lezer te trekken. Probeer de inhoud of het doel van je blog daarom zo goed mogelijk samen te vatten. 

Een eenvoudige manier om dit samen te vatten is de lezersvraag kort benoemen en aangeven dat ze het antwoord in jouw tekst gaan vinden. Bezoekers op je website zien de beschrijving in het berichtenoverzicht, maar zoekers zien deze beschrijving ook tussen de zoekresultaten: 


8. Gebruik tools 

Gebruik je de kant-en-klare verhuurwebsite van Huurkalender.nl? Dat zie je in Wordpress de plugin Yoast SEO. Yoast helpt je om je SEO te optimaliseren. Onder elk bericht kun je aangeven wat de belangrijkste zoekwoorden zijn. Ook kun je hier gemakkelijk de beschrijving (meta-omschrijving) invullen voor Google. Je krijgt direct een score te zien rechts in je scherm met tips om het nog beter te doen.  

Een andere veelgebruikte tool is Google Search Console. Deze tool helpt je om de juiste zoekwoorden te selecteren voor jouw verhuurwebsite. Google Search Console is ook een handig programma om je websiteprestaties te analyseren. Door te weten waar zoekers voornamelijk op klikken, of waarop juist niet, kun je de webpagina’s verder verbeteren en zoekwoorden waar nodig aanpassen. 



Huurkalender.nl - Uw verhuur goed geregeld

Maak het uzelf en uw klanten gemakkelijk en beheer uw beschikbaarheid eenvoudig online. Beheer uw online reserveringen, boekingen en beschikbaarheid van uw vakantiewoning, bed & breakfast, auto, camper of boot nu simpel online met het flexibele reserveringssysteem van Huurkalender.nl.

Maak nu gratis een kalender aan