Community management vervult een steeds belangrijkere rol in elke marketingstrategie. Maar wat is community management precies en hoe zet je het in?
Wat is community management?
Eenvoudig uitgelegd is community management het beheren van je bedrijfsgemeenschap (community). De term wordt vooral gebruikt in de online wereld, en dan met name voor sociale media. Maar in principe kun je dit ook doortrekken naar je offline marketingstrategie.
Doel community management
Het doel van community management is tweeledig. Enerzijds bind je huurders of klanten aan je bedrijf door constant met hen in gesprek te blijven. Anderzijds haal je ook heel veel informatie op uit je ‘community’ door het actief te managen. Zo weet je beter waar de klantbehoefte ligt en hoe je daar slim op inspeelt.
Elementen van community management
Een community manager heeft verschillende rollen. Denk bijvoorbeeld aan het visitekaartje, de oren van de organisatie en gesprekspartner van de gemeenschap zijn.
Visitekaartje
Het is belangrijk om in al je communicatie een positief beeld af te geven. Op die manier ben je het visitekaartje van je bedrijf.
Oren van de organisatie
Zorg ervoor dat je goed luistert naar je community. Je kunt heel veel leren van je huurders. Denk bijvoorbeeld aan opbouwende feedback via reviews op je verhuurwebsite of juist complimenten op je Facebookpagina.
Gesprekspartner
Het leukste aan community management is dat je oprecht betrokken kunt zijn bij je vaste klantenkring. Door met hen het gesprek aan te blijven gaan, voelen ze zich verbonden met jou als verhuurder. Wees dus een fijne gesprekspartner en laat je huurders zich gehoord voelen.
Hoe voer je community management uit als verhuurder?
Het belangrijkste aspect van community management is dat je actief het gesprek aangaat met je huurders. Bevinden zij zich veel op sociale media? Zorg er dan voor dat je daar actief bent en zoek de interactie op onder berichten. Laten je huurders veel reviews achter? Reageer op elk van deze reviews en laat zien dat je een luisterend oor biedt. Je kunt zelfs iets extra’s doen, zoals bijvoorbeeld het organiseren van winacties. Een leuke manier om meer mensen aan je te binden via voornamelijk social media.
Huurkalender.nl - Uw verhuur goed geregeld
Maak het uzelf en uw klanten gemakkelijk en beheer uw beschikbaarheid eenvoudig online. Beheer uw online reserveringen, boekingen en beschikbaarheid van uw vakantiewoning, bed & breakfast, auto, camper of boot nu simpel online met het flexibele reserveringssysteem van Huurkalender.nl.
Maak nu gratis een kalender aan