Hoe bepaal ik een goede prijs voor een overnachting?

Het nieuwe jaar staat voor de deur, en dat betekent dat het tijd is voor een nieuwe prijsbepaling voor je vakantiehuis. Maar hoe bepaal je nu wat de juiste prijs is voor een overnachting? Daar helpen we je graag bij op weg in drie eenvoudige stappen! 

Deel 1: marktonderzoek

Verplaats je eerst goed in de klant

Om te beginnen is het goed om jezelf in de klant te verplaatsen. Wat is de reden dat de klant een boeking bij jou plaatst, en niet bij de concurrent om de hoek? Of met andere woorden: wat maakt een overnachting bij jou zo uniek? Daarbij kun je denken aan de locatie, een zorgeloze ervaring, veel slaapcomfort, een mooi uitzicht of dat alles bij elkaar. 

Daarentegen is het ook belangrijk om erbij stil te staan wat jou niét uniek maakt ten opzichte van de concurrent. Zijn er bijvoorbeeld 25 bed & breakfasts in dezelfde buurt, die allemaal gelijkwaardig zijn? Dan is het voor klanten makkelijker om op basis van de prijs een vergelijking te maken en de voordeligste optie te boeken. 

Onderzoek prijzen van concurrenten

Je weet nu ongeveer waarom klanten bij jou een boeking plaatsen, bijvoorbeeld om de mooie locatie of omdat je juist de goedkoopste bent binnen een gelijkwaardig aanbod. Vanuit die gedachte is het belangrijk om prijzenonderzoek te doen bij de concurrenten. 

Bekijk wat jouw concurrenten per nacht rekenen voor een boeking en let daarbij goed op de seizoensverschillen en eventuele kortingscampagnes die zij inzetten. Onderzoek zowel de directe omgeving als verdere concurrenten, want wie weet concurreer jouw boshut in Drenthe wel net met een gelijkwaardige concurrent in Brabant, die dezelfde niche heeft gekozen. 

Breng je eigen kosten in kaart

Hoeveel moeten gasten betalen om een overnachting voor jou winstgevend te maken? Bereken goed welke vaste en variabele kosten je hebt als verhuurder en welke prijs daar tegenover staat om winst te kunnen maken. Zorg dat je vaste nachtprijs in ieder geval voldoende boven die winstgevende grens uitkomt. Vanuit die basis kun je doorrekenen met duurdere periodes zoals het hoogseizoen.

Blik terug op het afgelopen jaar

Nu is de coronaperiode een lastig jaar om als vergelijking te nemen, maar het is altijd goed om de vraag naar jouw vakantiehuis van afgelopen jaar te evalueren. Zie je bijvoorbeeld dat de vraag flink is toegenomen en moest je steeds vaker mensen afwijzen? Dan is het misschien tijd om je prijs nog iets extra te verhogen, zodat daarin weer meer balans ontstaat. De drukte en reviews van afgelopen jaar zeggen veel over de waarde van een overnachting, en zijn daarom belangrijke factoren om mee te nemen in de prijsbepaling.

Deel 2: waardebepaling 

Staat van de ruimte

Kijk nog eens kritisch naar de staat van je vakantiewoning of -kamer. Is de kwaliteit nog wel wat het geweest is? Of heb je andersom juist een nieuwe inrichting gekocht waardoor de kwaliteit van een overnachting is toegenomen? Als je een flinke investering hebt gedaan, is het slim om dat extra door te berekenen in je prijzen. De klant zal dat verschil amper merken, maar voor jouw winst kan het een groot verschil maken. 

Veranderende omgevingsfactoren

Neem ook de omgevingsfactoren nog eens onder de loep. Zijn er dingen veranderd die impact hebben op jouw vakantiewoning? In de coronatijd zijn we met z’n allen bijvoorbeeld veel meer gaan wandelen. Dat bos dat zich al jaren om de hoek bevindt, is dus ineens meer van waarde, wat je mee kan nemen in je prijzen. 

Ook sociale media spelen een steeds grotere rol in het bepalen van trends. Bevindt jouw vakantiehuis zich per toeval dicht bij een gebied dat viral ging op TikTok of Instagram. Een gebied dat volgens de massa echt ontdekt moet worden? Speel daar dan slim op in met de promotie en neem het mee in je prijzen! 


Deel 3: strategie

Durf vaste prijzen te vragen

Grotere hotels en boekingsplatformen concurreren steeds vaker op prijzen. Ook zijn dynamische prijzen normaler geworden dan ooit tevoren. Kostte een overnachting vanmorgen nog 75 euro, dan kan die dezelfde middag nog verlaagd zijn naar 69 euro. 

Laat je niet gek maken door deze spelletjes van de grote spelers. Durf de prijs te vragen die de overnachting waard is, dat geeft boekers ook meer het gevoel dat ze waar voor hun geld krijgen en dat ze iets unieks boeken. Eerst 75 euro betalen voor je boeking, wetende dat een andere boeker voor dezelfde overnachting later maar 69 euro betaalt, is niet per se bevorderlijk voor hun ervaring. 

Hoge prijzen zijn niet per se afstotend

Net als bij spullen koopt men bij een vakantie een ‘gevoel’. Natuurlijk moet de prijs enigszins in verhouding zijn met wat je ervoor terugkrijgt, maar soms is men toch geneigd om voor de ene overnachting een stuk meer te betalen dan de ander, terwijl de kwaliteit vrijwel gelijk is. Dat heeft ermee te maken dat als een overnachting duurder is, men automatisch denkt dat het ook beter is, en de ervaring vanuit die ‘bril’ dus ook specialer zal zijn. (Denk maar aan merkkleding, het is niet per se beter, maar het gevoel dat je iets duurs draagt is soms al voldoende om er heel tevreden over te zijn.)

Moraal van het verhaal: durf die iets hogere prijs te vragen. Ga zeker niet omlaag met je prijzen vanuit het idee dat een goedkopere overnachting sneller geboekt wordt, dat is namelijk niet per se het geval in de reisbranche. Boekers kijken bovendien niet naar elke euro, maar meer naar het grote plaatje. Willen ze echt bij jou overnachten, dan boeken ze toch wel. Denk dus niet te veel na over elke euro meer of minder, maar laat liever goed zien wat jouw overnachting zo uniek maakt om dat gevoel dat ze ermee kopen extra te benadrukken.

Wil je direct met je prijzen voor 2022 aan de slag? Je kunt de totaalprijzen van 2021 nu eenvoudig dupliceren voor 2022 met een inflatiecorrectie. Klik hier en pas eenvoudig je prijzen aan voor het hele jaar. 


Bonustip

Vergeet de extra’s niet

Vergeet niet om niet alleen je overnachtingsprijzen aan te passen, maar ook de prijzen van alle (optionele) extra’s. Denk aan de schoonmaakkosten, fietsverhuur of andere services die je aanbiedt bij een overnachting. 

Je past de prijzen voor services hier eenvoudig aan


Huurkalender.nl - Uw verhuur goed geregeld

Maak het uzelf en uw klanten gemakkelijk en beheer uw beschikbaarheid eenvoudig online. Beheer uw online reserveringen, boekingen en beschikbaarheid van uw vakantiewoning, bed & breakfast, auto, camper of boot nu simpel online met het flexibele reserveringssysteem van Huurkalender.nl.

Maak nu gratis een kalender aan