Waar kan ik over bloggen voor mijn vakantiehuis?
Er zijn verschillende onderwerpen waarover u kunt bloggen om uw vakantiehuis te promoten. Zoals;...
Goede communicatie is vaak de sleutel tot succes, ook voor verhuurders. Zowel voor, tijdens als na de verhuur is de manier waarop je met elkaar communiceert een cruciale factor voor de uiteindelijke ervaring van de huurder. Daarom leggen we je graag kort uit wat jij kunt doen om je communicatie richting verhuurders zowel voor, tijdens als na de verhuur te verbeteren.
Laten we beginnen met een korte uitleg: waarom is goede communicatie met je huurders zo belangrijk? Goede, tijdige en heldere communicatie zorgt voor duidelijkheid, iets wat voor veel huurders belangrijk is om te kunnen spreken van een uitstekende verhuurervaring. Hoe vervelend is het bijvoorbeeld als je niet weet wat de regels op een vakantiepark zijn? Of wanneer het niet duidelijk is hoe apparaten in een vakantiehuisje werken? Laat staan miscommunicaties over het weer inleveren van gehuurde spullen. Dat heeft niet alleen voor de huurder, maar ook voor jezelf en eventuele volgende huurders grote impact.
Als je goed communiceert volgens een aantal basisprincipes zie je dat terug in je verhuurresultaten. Huurders schrijven meer goede reviews en je ziet een stijging in terugkerende huurders omdat ze het de vorige keer als prettig hebben ervaren. Ook is de kans groter dat er mond-tot-mond wordt doorverteld dat je een goede verhuurder bent.
Benieuwd hoe jij je communicatie met huurders kunt optimaliseren? Lees dan verder!
Goede communicatie begint zelfs al vóór de boeking. Indirect vindt het eerste contact met huurders plaats als zij je verhuurwebsite bezoeken en informatie doornemen. Neem je website daarom nog eens onder de loep.
Kunnen de teksten nog iets enthousiaster en overtuigender? Zijn de teksten wel voldoende leesbaar voor websitebezoekers of gaan lange zinsconstructies ten koste van de boodschap die je wilt overbrengen? Soms loont het om een specialist naar je teksten te laten kijken.
Ook beelden zijn onderdeel van je communicatie. Mooie en vooral duidelijke foto's geven een duidelijk beeld van het verhuurobject en laten je bezoekers met minder vragen achter. Grotere kans dat de boeking geplaatst wordt én minder tijd die jij in het beantwoorden van vragen hoeft te steken.
Heb je de bezoeker met je eerste communicatie kunnen aanzetten tot het plaatsen van een boeking? Dan is het van belang dat ook de eerste een-op-een-communicatie op orde is, in de meeste gevallen een e-mail.
De eerste communicatie na het plaatsen van de boeking kun je verbeteren door e-mailtemplates persoonlijk te maken. Persoonlijke e-mails zijn voor huurders leuker om te lezen, waardoor de informatie ook beter overkomt en onthouden wordt. Het is het begin van een positieve ervaring voor boekers en je voorkomt op een later moment dat huurders veel vragen gaan stellen.
Personaliseren doe je bijvoorbeeld met behulp van tags, die boekingsgegevens van je huurder automatisch invullen. Maar je kunt ook de tekst inhoudelijk helemaal naar eigen wens aanpassen, zodat het past bij je eigen communicatiestijl.
Vergeet ook niet om de servicealinea duidelijk en helpend te maken. Schrijf er altijd in hoe en wanneer je bereikbaar bent voor vragen. Dit geeft vertrouwen voor huurders, omdat ze weten dat je voor hen klaarstaat als het nodig is.
Wil je meer weten over het schrijven, inplannen en personaliseren van e-mailtemplates? Raadpleeg dan de handleidingen in onze kennisbank.
Is de verhuurperiode aangebroken? Ook dan is het opnieuw belangrijk om op de juiste manier met je huurders te communiceren. Niets is zo vervelend als onduidelijkheid of ongemakkelijke situaties. Zorg er dus voor dat je het eerste echte contact goed hebt voorbereid.
Je kunt bijvoorbeeld een informatiemap samenstellen voor belangrijke zaken die de huurder niet moet vergeten. De huurder kan dit dan op een rustig moment nog even doornemen en hoeft zich niet overrompeld te voelen bij aankomst. Mensen vinden instructies ook erg fijn, dat geeft duidelijkheid en rust tijdens de verhuur.
Denk daarnaast na over de manier waarop je de huurders ontvangt. Verwelkom huurders hartelijk, zorg dat je op tijd bent en biedt ruimte voor vragen. Haastige spoed is zelden goed, dus plan hier voldoende tijd voor in.
Ook na de verhuurperiode is het goed om in contact te blijven met huurders. Door nog iets van je te laten horen, laat je merken dat je hen waardeert.
Een mooie manier om je waardering te tonen is een bedankmail sturen. Ook deze e-mail kun je via je Huurkalender automatisch inplannen als e-mailtemplate. In de bedankmail kun je ook vragen om een review te plaatsen, bijvoorbeeld op je website of via social media. Of je vraagt huurder de feedback gewoon per e-mail te geven als je de feedback alleen voor jezelf houdt. Zo luister je actief naar je huurders en zullen zij zich ook erg gezien voelen.
Wil je graag iets extra’s doen voor je huurders? Dan kun je ook op een later moment nog eens een e-mail sturen. Stuur bijvoorbeeld 6 maanden na de verhuur of het begin van het nieuwe jaar een e-mail met een kleine korting voor als ze weer eens langs willen komen. Pas wel op dat je niet te veel berichten stuurt en houd het luchtig en persoonlijk. Niet iedereen stelt het op prijs om elke maand bericht te ontvangen met promoties.
Maak het uzelf en uw klanten gemakkelijk en beheer uw beschikbaarheid eenvoudig online. Beheer uw online reserveringen, boekingen en beschikbaarheid van uw vakantiewoning, bed & breakfast, auto, camper of boot nu simpel online met het flexibele reserveringssysteem van Huurkalender.nl.