Vakantiehuis Corona proof maken

  • Geplaatst op: 5 aug, 2020 Vakantiehuis corona Corona maatregelingen vakantiehuis

Bij het verhuren van een vakantiehuis staat de gezondheid van de gasten en natuurlijk die van jezelf centraal. Sterker nog… gasten willen in deze coronatijd weten dat de vakantiewoning zo coronaproof mogelijk is, anders gaan ze niet eens. Hygiëne is dus extra belangrijk als je een vakantiehuis verhuurt. Dat was al belangrijk, maar nu helemaal.

De hygiëne aanpassen aan de nieuwe corona regelgeving

‘Waar moet ik op letten’, vraagt de accommodatie verhuurder zich af. De vakantiewoning werd al goed schoongehouden, dus wat kun je nog meer doen? Het is belangrijk dat de hygiëne maatregelingen in het huis worden aangepast aan de nieuwe regelgeving, maar ook de overdracht en de afhandeling vraagt om een aantal aanpassingen voor ieders veiligheid en een zorgeloos verblijf van de gasten.

Aankomst en vertrek

Het houden van 1.5m afstand bij aankomst en vertrek is zeker gewenst. Geen handen schudden en het liefst inchecken door één persoon per accommodatie. Zorg dat er desinfecterende middelen aanwezig zijn en als er bij een receptie ingecheckt moet worden, zorg voor vloermarkeringen om het houden van 1.5m afstand bij aankomst en vertrek te waarborgen. Is die afstand bewaren niet mogelijk, kies dan voor mondkapjes. Lucht alle receptie-, ontvangst- en kantoor ruimten regelmatig. Desinfecteer balies en andere oppervlakten en de toiletten meerdere malen per dag. Haal folders en tijdschriften weg. Zorg dat medewerkers vaak handen kunnen wassen. Desinfecteer ook de sleutels van het vakantieverblijf.

Corona maatregelingen in het vakantiehuis

Vraag de vakantievierders zelf de bedden af te halen op de dag van vertrek, laat ze het vuile wasgoed het liefst in een wasbare zak of anders in een plastic zak stoppen. Vraag ook of ze het keukengerei grondig wassen bij vertrek. Verwijder uit de accommodatie onnodig materiaal. Dit kunnen folders zijn, maar ook losse beeldjes of andere attributen die verplaatst kunnen worden. Zorg dat de hele accommodatie voor aankomst goed is geventileerd en vraag ook de gasten dit dagelijks minimaal 15 minuten per dag te doen te doen. Reinig voorafgaand aan de nieuwe verhuurders alle huishoudelijk apparaten en keukengerei. Altijd eerst schoonmaken en dan desinfecteren. Gooi voedselresten weg, zoals kruimels of peper en zout wat blijft staan van de vorige gasten.

Werken volgens de COVID-19 corona richtlijnen

Was het beddengoed op zo hoog mogelijke temperaturen, minimaal 60 graden Celsius. Gebruik indien mogelijk een wasdroger. Overhandig nieuw linnengoed het liefste in een plastic zak aan de nieuwe gasten. Moeten de bedden opgemaakt worden voor de nieuwe gasten, doe dit dan volgens de COVID-19 richtlijnen. Draag handschoenen die iedere keer vervangen worden bij het weghalen van de vuile spullen en reinig en desinfecteer de handen voordat de schone spullen worden aangeraakt of voordat je nieuwe handschoenen aantrekt. Voor het schoonmaken van de kamers, moeten ze eerst 15 minuten gelucht worden. Alle oppervlakken reinigen met reinigingsmiddel en water. Maak de natte ruimtes schoon met een speciaal reinigingsmiddel, liefst vetoplossers of chloor.

Betrek de gasten bij de preventieve maatregelen

Informeer de gasten over de reiniging richtlijnen, zodat de gast weet dat er preventief wordt gehandeld om een eventuele coronabesmetting te voorkomen. Promoot dat de gasten ook vaak handen kunnen wassen. Informeer de gast ook over het 1.5m afstand bij aankomst en vertrek. Hoe duidelijker je bent over de richtlijnen, hoe veiliger de gast zich zal voelen. Mocht er tussentijds in de accommodatie schoongemaakt moeten worden, stel hier ook een protocol voor op en vraag aan de gast of zij op deze tijdstippen niet in de accommodatie willen zijn. Als een tussentijdse schoonmaak voorkomen kan worden, dan liever niet. Veel gasten hebben hier begrip voor en maken in dat geval hun bed zelf wel op. Schoon linnengoed, zoals handdoeken kan natuurlijk altijd geleverd worden. Laat ook hier de gasten de vuile handdoeken in een zak bij of voor de deur zetten.

Geef de gast een veilig gevoel

Veel mensen twijfelen of ze inderdaad op vakantie moeten gaan in deze vreemde tijd. Als iemand denkt op bepaalde plekken meer risico te lopen, is de kans groot dat ze dit niet gaan doen. Maak dus al voor de boeking duidelijk dat jouw organisatie of jij zelf er alles aan doen om voor de gast een veilige en hygiënische omgeving te creëren, zodat ze onbezorgd van een vakantie kunnen genieten. In dat geval is de kans groter dat ze jouw vakantiehuisje boeken.


Huurkalender.nl - Uw verhuur goed geregeld

Maak het uzelf en uw klanten gemakkelijk en beheer uw beschikbaarheid eenvoudig online. Beheer uw online reserveringen, boekingen en beschikbaarheid van uw vakantiewoning, bed & breakfast, auto, camper of boot nu simpel online met het flexibele reserveringssysteem van Huurkalender.nl.

Maak nu gratis een kalender aan


ChatStel je vraag